8 milionów aut czyli 25 lat Fiata w Polsce


W ciągu 25 lat włoski Fiat zainwestował w Polsce 11,2 mld zł, a jego polska fabryka wyprodukowała blisko 8 mln samochodów. Dziś mija 25 lat od podpisania umowy, na mocy której inwestor przejął dawną Fabrykę Samochodów Małolitrażowych.

28 maja 1992 r., w obecności prezesa grupy Fiat Giovanniego Agnelli oraz ówczesnego premiera Jana Olszewskiego, zawarto umowę prywatyzacyjną pomiędzy Skarbem Państwa, Fabryką Samochodów Małolitrażowych a włoską spółką Fiat Auto. W wyniku tej umowy niespełna pięć miesięcy później, na bazie kompleksu przemysłowego FSM w Tychach i Bielsku-Białej, powstały trzy włosko-polskie spółki: Magneti Marelli Poland, Teksid Poland oraz Fiat Auto Poland – dziś ta ostatnia firma, do której należy fabryka samochodów w Tychach, działa pod nazwą Fiat Chrysler Automobiles Poland.

Podczas ćwierćwiecza działalności firma wyprodukowała w Polsce prawie 8 mln samochodów, z czego 6,6 mln trafiło za granicę. Rekordowym modelem okazał się Fiat Panda, którego wyprodukowano w Tychach ponad 2,1 mln egzemplarzy. Wytwarzanego obecnie Fiata 500 powstało dotąd prawie 1,8 mln sztuk. Z tyskiej fabryki wyjechało też ponad 1,3 mln Fiatów 600 (wytwarzany od 1998 r. następca Cinquecento), ponad 1,1 mln Fiatów Cinquecento (w latach 1991-98) oraz przeszło 0,5 mln Fordów Ka, wytwarzanych do ubiegłego roku w Tychach na mocy porozumienia z koncernem Forda.

Obecnie, oprócz Fiata 500, w Tychach powstaje także (od 2011 r.) Lancia Ypsilon, której produkcja przekroczyła dotąd 360 tys. egzemplarzy. Ponadto w Tychach w ciągu minionych 25 lat montowane były też modele: Punto, Siena, Palio Weekend, Brava, Bravo, Ducato, Marea i Uno.

FCA Poland zatrudnia dziś prawie 3,1 tys. osób. W ubiegłym roku spółka osiągnęła 14,4 mld zł przychodów ze sprzedaży, z czego 12,4 mld zł to wartość eksportu. Za granicę trafiło 87 proc. produkcji. FCA Poland jest obecnie drugim eksporterem w Polsce i pierwszym w branży motoryzacyjnej. W 2016 roku tyska fabryka FCA wyprodukowała blisko 273,8 tys. samochodów, zakładając na 2017 r. utrzymanie produkcji na zbliżonym poziomie. Ubiegłoroczny 9,5-procentowy spadek wielkości produkcji to efekt końca produkcji Forda Ka, wytwarzanego w Tychach na mocy porozumienia obu koncernów przez blisko osiem lat. Głównym modelem tyskiego zakładu pozostaje Fiat 500. W ubiegłym roku z linii produkcyjnych zjechało ponad 193,7 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym ponad 17,8 tys. spokrewnionego z „pięćsetką” modelu Abarth 500. Zauważalnie wzrosła także produkcja innego wytwarzanego w Tychach modelu – Lancii Ypsilon.

Roczny rekord produkcyjny w tyskim zakładzie to ponad 600 tys. egzemplarzy. Produkcja i zatrudnienie mogłyby wzrosnąć, gdyby zarząd koncernu FCA zdecydował o zlokalizowaniu w Tychach produkcji kolejnego modelu. Na początku marca tego roku szef koncernu Sergio Marchionne zasugerował, że do Tychów może powrócić produkcja modelu Panda, którego poprzednia generacja była już tu wytwarzana w latach 2003-12. Produkcję trzeciej generacji Pandy ulokowano we włoskiej fabryce koncernu w Pomigliano d’Arco, nieopodal Neapolu.

Przedstawiciele FCA Poland nie potwierdzili dotąd oficjalnie informacji o nowym modelu dla fabryki Fiata. Na początku marca „Rzeczpospolita” napisała, że FCA ogłosi decyzję o przeniesieniu produkcji pandy z Pomigliano d’Arco do fabryki w Tychach we wrześniu 2017 r. Na podstawie „nieoficjalnego, ale bardzo wiarygodnego” źródła gazeta podała, że związana z tym inwestycja pochłonie przynajmniej 1,5 mld zł, a zatrudnienie przy produkcji znajdzie co najmniej 800 nowych pracowników.

 Na podstawie inf. PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *