Zarabiamy jednak mniej, niż twierdzi GUS


Wczoraj pisaliśmy o średnim wynagrodzeniu, podanym przez GUS za czerwiec. Ale, jak to ze średnią bywa, to tylko część prawdy obiektywnej. Eksperci BCC obliczyli, że na koniec 2016 r., przeciętne wynagrodzenie wyniosło w Polsce 4163,98 zł brutto zaś mediana 3291,56 zł. Oznacza to, że połowa Polaków zarabia powyżej, a druga połowa poniżej tej kwoty. Najczęściej otrzymywana pensja (tzw. dominanta) to 2469,47 zł brutto, czyli niecałe 1800 zł „na rękę”. Różnica między średnią a dominantą to prawie 2 000 zł!

 

To pierwszy mankament podawanych danych, który powoduje konsternację zatrudnionych i eskalację żądań płacowych. Kolejny czynnik, który obniża obiektywizm danych podawanych przez GUS to analizowanie danych z firm zatrudniających powyżej 10 osób. Istotnym błędem statystycznym jest pomijanie mikrofirm zatrudniających mniej niż 10 osób, których jest 2 miliony. Przeciętne wynagrodzenie liczone średnią w tych firmach wyniosło w zeszłym roku 2 300 złotych. 45-procentowa rozbieżność dla 96 proc. firm wprowadza opinię publiczną w błąd. Pracownicy, dowiadując się o takich niepełnych danych, mają poczucie, że nie zarabiają adekwatnie do rynku. Zwracamy się do GUS z propozycją, aby podawał dane sygnalne oparte dodatkowo na medianie i dominancie oraz uwzględniał dane z mikroprzedsiębiorstw – piszą eksperci BCC. -W trudnej sytuacji na rynku pracy, czyli niskiej dostępności pracowników gotowych do podjęcia stałej pracy, bardzo istotną rolę odgrywa sprawność instytucji publicznych i prywatnych. Pracodawców niepokoją sygnały dotyczące w szczególności planów centralizacji powiatowych urzędów pracy, które nie są konsultowane z przedsiębiorcami. Zmiany te będą miały istotny wpływ na możliwości pozyskania pracowników przez pracodawców, a także pozyskania stażystów i praktykantów. To, niestety, kolejna zmiana przygotowywana poza środowiskami najbardziej zainteresowanymi funkcjonowaniem instytucji rynku pracy i przy silnym oddolnym sprzeciwie samorządów lokalnych. Pracodawcy mają wiele doświadczeń i pomysłów, które wzięte pod rozwagę mogą wesprzeć zmiany i usprawnić funkcjonowanie urzędów pracy jako jednostek wspierających pracodawców w pozyskaniu i szkoleniu personelu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *