Jak sztuczna inteligencja wpłynie na rynek pracy?

Artykuł pochodzi z kategorii

Data publikacji:

2024-09-16

Dariusz Chrost

Udostępnij

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na rynek pracy? Zdaniem specjalistów w najbliższych latach tylko w Polsce z tego powodu liczba miejsc pracy spadnie o kilka milionów!

Według badania EY na świecie 73 proc. respondentów miała już do czynienia z technologią AI. 38 proc. zetknęło się z nią w życiu prywatnym,12 proc. wyłącznie na gruncie zawodowym, a 23 proc. miało doświadczenia w obutych obszarach. Dodatkowo, jak podano, narzędzia bazujące na AI są dużopopularniejsze wśród osób na stanowiskach menadżerskich (84 proc.) niż wśródpracowników na niższych szczeblach (67 proc.).

Implementacja technologii AI w sferze biznesowej napotyka nawiele problemów. Jednym z nich jest bardzo restrykcyjna polityka wewnętrznafirmy; wśród badanych pracowników tylko 52 proc. ma pozwolenie na korzystanie zAI w pracy. Drugą barierą jest wysoka złożoność procesu implementacji – 67proc. badanych wskazuje to jako problem wdrożenia AI w przedsiębiorstwie.

45 proc. przedsiębiorców, którzy wdrożyli AI w swojej firmie, deklaruje, że po implementacji zauważalny jest wzrost przychodów, ograniczenie kosztów bądź oba z tych zjawisk. Ponadto przedsiębiorstwa zauważają poprawę w obszarach takich jak IT (35 proc.), marketing (30 proc.) i cyberbezpieczeństwo (27 proc.).

Jak poinformowano, 68 proc. badanych pracowników twierdzi, że użycie AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia. 53 proc. uważa, że rozwój AI ma wpływ na wykonywaną przez nich pracę, a według 65 proc. wykonywane przez nich zadania zostaną kiedyś przejęte przez sztuczną inteligencję (wśród kadry menedżerskiej uznało tak blisko trzy czwarte osób - 72 proc.).

Zgodnie z wynikami badania, 42 proc. badanych przedsiębiorców twierdzi, że ich firma ma odpowiednią wiedzę, by wdrożyć AI i efektywnie jej używać. "Jedynymi krajami, w których większość ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco, były Szwajcaria (58proc.) i Włochy (52 proc.)" - podkreślono.

Ponad połowa badanych pracowników (56 proc.) odpowiedziała, że nie podnosi swoich kompetencji w zakresie AI. Jednak 16 proc. doszkala się prywatnie, 16 proc. - zawodowo, a 12 proc. korzysta z obu sposobów. Częściej swoje kompetencje w tym zakresie podnosi kadra menedżerska (62 proc.) niż pracownicy na niższych szczeblach (36 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2024 r. na grupie 4741 osób w dziewięciu europejskich krajach: Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Portugalii i Szwajcarii.

Udostępnij

Więcej artykułów w tych kategoriach:

Inne artykuły na blogu

Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i wsparcia naszych działań marketingowych. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.